Technasium competenties

Als je dit leest, heb je waarschijnlijk al gekeken op de website van de stichting Technasium.

Daar wordt alles uitgelegd over het vak Onderzoek & Ontwerpen (O&O): 6 Lesuren per week waarin je echte problemen onderzoekt en oplossingen ontwerpt.
En de rest van de week dan? Is dat gewoon VWO?
Ja en Nee.
Ja, je leert alles wat nodig is voor een VWO diploma.
En Nee, het is niet zoals iedere willekeurige andere VWO. Er is een aantal bijzonderheden:

• Leerlingen op het Technasium zijn behalve creatief ook gemotiveerd en kunnen goed samenwerken; de sfeer is goed.
  • We zijn ervan overtuigd dat het steeds belangrijker wordt om ieders talenten te ontdekken en ontwikkelen, en steeds minder belangrijk om iedereen precies hetzelfde te laten leren.
  • In Het Calandlyceum is het Technasium bovendien niet de enige plek waar talenten worden geschoold; er wordt ook op hoog niveau gesport, gedanst, gezongen, muziek gemaakt en niet te vergeten; er is ook een Gymnasium. Reken maar dat we gebruik maken van al die expertise: het beste uit alle werelden bijeen.

Een overzicht van wat er wordt geleerd en op welke manier, zal alleen door leerlingen en ouders in te zien zijn. Op het technasium leer je zelfsturend de technasium competenties ontwikkelen. Belangrijk bij leren op het technasium is zo weinig mogelijk zitten en luisteren en zo veel mogelijk actief aan de slag!