Over het Technasium

Het Calandlyceum heeft het Technasium opgestart in 2009, en is daarmee het oudste Technasium in Amsterdam. Damstede en Metis hebben hun technasium in 2015 opgestart en het Ir. Lely in 2019.

Het Technasium is wat niveau betreft op VWO vergelijkbaar met Gymnasium. Je krijgt echter geen Latijn en Grieks, maar zes uur per week het vak Onderzoeken en Ontwerpen (O&O). Daarbij voer je met je klas uiteenlopende projecten uit voor bedrijven en overheden (3 opdrachten per jaar). Gaandeweg leer je alles wat daar bij hoort: samenwerken, plannen, onderzoeken, ontwerpen, marketing en nog veel meer. Het is ook mogelijk om de technasiumopleiding op havo/vwo te volgen.

In vijf of zes jaar Technasium leer je dus alles wat je nodig hebt voor je havo- of vwo-diploma plus allerlei zaken die je heel goed zult kunnen gebruiken wanneer je gaat studeren, en die maken dat mensen graag met je zullen samenwerken.

Ook maak je tijdens je opleiding uitgebreid kennis met uiteenlopende professionals, beroepen, studies en vakgebieden. Want voor de toekomst is niet alleen van belang wat je weet en kunt, maar ook wat je wil. Het technasium is een perfecte voorbereiding voor een opleiding aan een technische universiteit of HBO-instelling, maar ook voor ieder bèta vak, of studies als bedrijfskunde. Uiteindelijk zijn de belangrijkste vaardigheden die je meeneemt van het technasium om projectmatig en zelfsturend te kunnen werken en heb je heel veel ervaring opgedaan in het samenwerken in teams.

Het Technasium van het Calandlyceum is dé verzamelplaats voor havo- en vwo-leerlingen met ambitie*, en voor afgestudeerden gaan vele deuren open, zowel in binnen- als buitenland.  Of je nu een goede arts wilt worden, of manager of architect: met het Technasium kun je alle kanten op.

*Voor ambities op het gebied van Sport, Kunst en Cultuur bestaan speciale opleidingen: zie Calandlyceum.nl.

In de video hieronder zie je de opname van ons technasium informatie webinar van februari 2022, waar twee docenten en twee leerlingen vertellen hoe tof het technasium is!